Dag Malou,
26 jaar de kunstbank/ what> is je niet vreemd.
Je hebt flink gedurende de laatste twee decennia het reilen en zeilen
van de organisatie van nabij gevolgd en mee gedocumenteerd, gefotografeerd.
Je werd spontaan huisfotograaf en je hebt een beeldige bijdrage geleverd voor het
analoog fotoarchief van ons verhaal. Beelden die, met de tijd, verder gaan en meer
en meer stil anders worden, eigen en vreemd. Hoewel deze opnames van één
honderdste van één seconde afgedrukt terug scherpte geven aan de inleving.
Beelden van heen, klaar om met woorden ingezet te worden van de verleden tijd:
om te weten vanwaar we komen of wie we zijn en naar waar we gaan.
Terug naar de weg die we maakten. Uit je c.v.lijst kies ik er enkele bijzondere
de kunstbank/what> samenwerkingen uit die de inhoudelijke artistieke werking verdiepten.
In het tentoonstellingsproject Personae met de K.U.Leuven, Culturele Studies en
Uitgeverij P. werden een reeks zelfportretten in zwart en wit bevraagd, verwoord
en voorzichtig betekenis gegeven in een feminiene context. Het werd de spil in je oeuvre.
In dialoog met Malou Swinnen was een rondreizend tentoonstellingsproject voor de
secundaire scholen in Vlaanderen en Brussel. Je ging vakkundig in gesprek met de jongeren
over je reeks Young and Beautiful over schoonheidsidealen, fotografie en je artistieke visie.
Moedig was je uitnodiging om samen over prostitutie een artistieke strategie te ontwikkelen
als een tentoonstellingsconcept. Visages (d’ amour) werd een vruchtbare uitdaging.
Je residentie was erg inspirerend; je onderzocht mee onze collectie ad beauty naar
de artistieke kwaliteiten. Je antwoordde met de creatie van een nieuwe reeks
Le regard de personae, een vervolg op het vroeger werk. Idem. voor het jongerenproject
Kwetsbare Schoonheid over looks waar jongeren, gekozen door hun leraars, in dialoog met jou
en via jou zichzelf portretteerden. De levensgrote kleurenfoto’s hangen trots oog in oog met
de kompanen in de scholen. De face à face reeks van de Brusselse jongeren werden ook
gepubliceerd, uitgegeven en geproduceerd in eigen huis. Een aantal foto’s werden
geselecteerd voor de tentoonstelling Het portret, de blik.
Je werkverblijf was een schoolvoorbeeld van wat kan door samenspel.
Ondertussen had je ja gezegd om lid te worden van de Raad Van Bestuur en mee het
artistiek verhaal te steunen en mee te pleiten voor een eigentijdse, experimentele praktijk.
Thanks, dat je mee kleurt aan dit, ons eigen-zoekend-zinnig verhaal.
Bedankt voor deze nabijheid.
Ik, we groeten u.
Herman